szkolenie konserwatora wózka widłowego
Przedstawiamy wam 25 zagadnień poruszanych na egzaminie UDT na konserwatora wózków jezdniowych. Szkolenie dla konserwatorów wózków jezdniowych podnośnikowych organizowane przez Awans B.H.P. zakończone jest egzaminem UDT. Egzamin organizowany jest przez naszą firmę, na terenie naszej hali szkoleniowej lub na terenie firmy klienta. Kurs składa się z 2 części: teoretycznej i praktycznej. Poniżej publikujemy zestawienie najczęściej pojawiających się pytań podczas egzaminu na konserwatorów wózków podnośnikowych. Warto je sobie przyswoić w ramach powtórki najważniejszych informacji. Oczywiście podstawą zdania egzaminu UDT na konserwatora powinno być odpowiednie doświadczenie, lektura fachowej literatury i wykłady teoretyczne doświadczonego konserwatora.
Wózki jezdniowe podnośnikowe dzielimy ze względu na:
To dopuszczalna maksymalna masa ładunku, jaki może podnieść wózek, podawana w kilogramach lub tonach.
Charakterystyka udźwigu typowych wózków jezdniowych zależy od odległości środka ciężkości ładunku od czoła wideł oraz od wysokości podnoszenia ładunku. Przy małych odległościach od czoła wideł jest ona stała, przy dużych – zmienna.
Udźwig wózka w formie wykresu lub tabeli udźwigu podawany jest przez wytwórców w dokumentacji technicznej oraz na ramie masztu mechanizmu podnoszenia lub na pulpicie w kabinie obsługującego.
Podstawowymi elementami wchodzącymi w skład typowego wózka jezdniowego są:
W wózkach jezdniowych podnośnikowych stosowane są następujące układy napędowe:
Sprzęgło cierne składa się z:
Składa się z ramy, do której zamontowane są cztery zestawy rolek prowadzących osadzonych w ramie wysuwanej masztu. Wózek zawieszony jest na łańcuchach płytkowych.
Do konstrukcji płyty wózka montowane są:
Do zawieszenia wózka stosowane są łańcuchy płytkowe o parzystej lub nieparzystej liczbie płytek lub rolkowe.
Jeden koniec łańcucha mocowany jest do konstrukcji ramy wózka i prowadzony na koła łańcuchowe zamontowane na tłoczysku siłownika.
Drugi koniec łańcucha mocowany jest do dolnego wspornika masztu zewnętrznego.
Każdy łańcuch musi posiadać atest wystawiony przez jego wytwórcę.
W wózkach stosowane są pompy hydrauliczne zębate. Składają się z:
Urządzenia, w których ciecz pod wpływem ciśnienia wykonuje ruch posuwisto-zwrotny. Wyróżniamy:
To urządzenia, które służą do sterowania, regulacji i zabezpieczenia urządzeń hydraulicznych.
Rodzaj zaworów | Spełniane funkcje |
Zawory sterujące kierunkami przepływu (zawory zwrotne i rozdzielacze) | służą do kierowania przepływu strumienia cieczy w przewodach instalacji hydraulicznej |
Zawory sterujące ciśnieniem (zawory bezpieczeństwa i zawory przelewowe) | zabezpieczają układy hydrauliczne przed nadmiernym wzrostem ciśnienia oraz utrzymują stałe ciśnienie w układach hydraulicznych |
Zawory dławiące (zawory dławiące nieregulowane i zawory dławiące regulowane) | służą do ograniczenia przepływu wielkości strumienia cieczy w układach hydraulicznych |
Zabezpieczają układ hydrauliczny przed nadmiernym wzrostem ciśnienia przekraczającym jego dopuszczalną wartość. Typowy zawór bezpieczeństwa nieregulowany zbudowany jest z: korpusu zaworu, grzybka, gniazda zaworu, sprężyny; podkładki; nakrętki; uszczelki; kulki; podkładki. Zwór bezpieczeństwa regulowany składa się z:
korpusu, grzybka zaworu, sprężyny zaworu; obudowy trzpienia; uszczelki; trzpienia; pokrętła; dźwigni; gniazda zaworu.
Służą do utrzymania stałego ciśnienia w układzie hydraulicznym oraz mogą spełniać funkcje zaworów bezpieczeństwa.
Hydrauliczny układ kierowania wózka zbudowany jest z:
Układy hamulcowe wózków podnośnikowych składają się z hamulców zasadniczych – układ uruchamiany przez kierowcę podczas jazdy wózka oraz hamulców postojowych – układ zapewniający bezpieczny postój wózka.
W wózkach podnośnikowych stosowane są hamulce postojowe typu mechanicznego uruchamiane za pomocą dźwigni, z której ruch jest przekazywany na zestawy hamulcowe kół napędowych poprzez cięgna i linki.
Stosowanymi zabezpieczeniami przed przeciążeniem są:
Układy jazdy, podnoszenia, przechyłu masztu oraz hydraulicznego układu kierowania napędzane są oddzielnymi silnikami elektrycznymi prądu stałego zasilanymi z baterii akumulatora.
Do napędu mechanizmu jazdy wózków podnośnikowych używane są silniki elektryczne prądu stałego, których uzwojenie twornika i uzwojenie wzbudzenia połączone są szeregowo.
Silnik elektryczny do napędu jazdy wózka składa się z następujących elementów:
1 – stojan;
2 – uzwojenie stojana;
3 – wirnik;
4 – wał wirnika;
5 – łożysko;
6 – pokrywa;
7 – osłona listwy zaciskowej;
8 – osłona szczotek;
9 – szczotka;
10 – komutator;
11 – pokrywa.
Zasada działania stycznika polega na tym, że gdy do cewki stycznika zostaje doprowadzony prąd z obwodu sterowniczego wózka, to zwora stycznika zwiera jego styki główne, w wyniku czego silnik napędowy danego mechanizmu zostaje połączony ze źródłem zasilania.
Przy wózkach stosuje się opony przemysłowe radialne lub diagonalne:
Stosowane są 2 rodzaje gazu:
Przede wszystkim konserwator ma obowiązek:
Czynności konserwacyjne konserwator powinien przeprowadzać przy współudziale pomocnika lub obsługującego wózek, w pomieszczeniach odpowiednio przygotowanych.
25. Podczas przeglądu konserwator powinien:
stan techniczny mechanizmów napędowych, układów hamulcowych oraz cięgien nośnych i ich zamocowań;
działanie elementów bezpieczeństwa i ograniczników ruchowych;
działanie urządzeń sterujących, sygnalizacyjnych i oświetleniowych;
prawidłową obsługę wózków;
Tak, pod warunkiem, że mają one parametry techniczne i charakterystyki takie jak elementy wymieniane.
Odpowiedzi na pytania opracowane w oparciu o książkę „Konserwacja wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia” Mieczysław Chimiak.